بنچ مارکینگ فرایند کلیدی شرکتهای داروسازی- قسمت ۱۷

3d render of Virus and DNA

۲-۳۸-۴ اهمیت کیفیت محصولات
مشتریان راضی منبع سود شرکت ها هستند.شرکت هایی که نمی توانند مشتریان را راضی نگه دارند در درازمدت در بازار باقی نخواهند ماند.عرضه محصول با کیفیت برتر و ارائه خدمات به مشتریان در سطح عالی به طور مستمر موجب ایجاد مزیتهای رقابتی برای شرکت می شود، از جمله ایجاد :
موانع رقابتی، وفاداری مشتریان، تولید و عرضه محصولات متمایز، کاهش هزینه های بازاریابی و تعیین قیمت های بالاتر.سرانجام می توان گفت در مورد کیفیت دو نکته اخلاقی وجود دارد و آن اینکه مشتریان به ما پول می دهند که انتظارات آنها را برآورده کنیم و ما در قبال آنها مسئولیم.(روستا و همکاران، ۲۵۲:۱۳۸۷)
۲-۳۸-۵ استانداردهای کیفیت
یکی از عواملی که با فرآیند جمع آوری و توزیع اطلاعات ارتباط مستقیم دارد ایجاد استانداردهای کیفیت است. درک انتظارات مصرف کننده مهم است، زیرا تعیین استانداردهای کیقیت نوعی مصالحه است. نیروی فروش می خواهد محصول را به سرعت به بازار عرضه کند، مهندسان می خواهند وقت زیادی صرف بهبود کیفیت محصول کنند و بخش مالی می خواهد اطمینان حاصل کند که سودآوری تامین خواهد شد. مسئول بخش بازاریابی بتواند بین این خواسته های متعارض تعادل برقرار کند و اطمینان حاصل نماید که شرکت محصول را با کیفیت مناسب عرضه خواهد کرد.دو نوع استاندارد کیفیت محصول وجود دارد که توجه به هر دو ضروری است. استاندارد اول، تعداد محصولات معیوب، استاندارد دوم، معیاری از “خوبی” کلی محصول است.(نیلی و همکاران،۱۸:۱۳۸۳)
۲-۳۸-۶ هزینه های کیفیت در بنچ مارکینگ
برای دستیابی به جنبه های مختلف کیفیت یک محصول، باید مجموعه اقدامات ویژه ای صورت گیرد، که انجام این اقدامات مستلزم صرف هزینه هایی است. در واقع هزینه های کیفیت به هزینه هایی اطلاق می‌شود که برای متوقف کردن و یا اصلاح تولید محصولات با کیفیت پایین صرف می‌شود.عموما این هزینه ها بر روی کیفیت انطباق تمرکز کرده و در چهار مقوله ی مجزا طبقه بندی می‌شوند:(فائز نژاد،۴۸:۱۳۷۸)
۲-۳۸-۶-۱ هزینه های پیشگیری
این هزینه ها که اغلب قبل از شروع تولید یا خدمت صورت می‌گیرد و برای ممانعت از تولید محصولات با ویژگی های نامطمئن صرف می‌شود، شامل موارد زیر هستند:
هزینه آموزش کیفیت، هزینه برنامه ریزی و پرسنلی، هزینه های پشتیبانی.
۲-۳۸-۶-۲ هزینه های بارزسی
این هزینه ها برای تشخیص واحدهایی از خط تولید که ویژگی های نامطمئن دارند، صرف می‌شود و اغلب حین انجام فرایند تولید با خدمت صورت می‌گیرد و شامل هزینه هایی به شرح زیر است:
هزینه ی بازرسی مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و کالاهای ساخته شده و هزینه ی آزمایشگاه به منظور آزمون محصولات تولیدی.
۲-۳۸-۶-۳ هزینه های نواقص درونی
این هزینه به منظور شناسایی محصولات نامطمئن پیش از انتقال به سایت مشتریان صرف و عموما پیش از ارسال کالا با ارائه خدمات به مشتری شناسایی می‌شود.
مانند: هزینه ی ضایعات، دوباره کاری، اوراق کردن و نظارت مجدد.
۲-۳۸-۶-۴ هزینه های نواقص خارجی
هزینه ها به منظور شناسایی محصولات نامطمئن پس از انتقال به مشتریان صرف و عموما پس از ارسال کالا یا ارائه ی خدمات به مشتری شناسایی می‌شود.مانند: هزینه ی حمل و نقل، زیان حاصل از برگشت از فروش، پرداخت خسارت به مشتریان ناراضی، از دست دادن فروش های آتی، خدشه دار شدن شهرت شرکت. (فائز نژاد،۴۸:۱۳۷۸)
۲-۳۸-۷ دایره کنترل کیفیت
شرکت ها در سراسر جهان برای افزایش دادن کیفیت محصول از روش های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از بهترین روش ها تشکیل دایره های کنترل کیفیت است که عبارتست از: یک گروه غیر
رسمی که برای تحلیل مشکلات مربوط به کیفیت و فرآیند های تولید، جلساتی تشکیل و راه حل‌هایی
به مدیریت پیشنهاد می دهند.اگرچه مزیت محصول با بهبود کیفیت ایجاد می شود، دایره های
کنترل پیشنهاد می دهند که به بهره وری بالاتر و رضایت شغلی بیشتر منجر می شود.این دایره ها
اغلب در قسمت تولید مورد استفاده قرار می گیرند، ولی هرجا که فرصتی برای بهبود باشد می‌توان
از آنها استفاده کرد. البته دایره های کنترل کیفیت علاوه بر قسمت تولید محصولات و ارائه
خدمات گاهی به فرآیند‌ها هم توجه می‌کنند. برای مثال پس از پیشنهاد این گروه مبنی بر
دریافت محموله های کوچک تر از شرکت های تدارکاتی،یکی از شرکت ها سالی ۶۰۰ هزار
دلار صرفه جویی کرد. امامی(۱۳۹۰)، به توضیح مدیریت کیفیت پرداخته است.
۲-۳۸-۸ انواع بازرسی در کنترل کیفیت
به طور کلی ۳ روش اصلی برای بازرسی در کنترل کیفیت وجود دارند:
۱) بازرسی قضاوتی[۱۳۷]
بعد از فرآیند اقدام به جداسازی محصولات ناقص و معیوب از محصولات سالم می‌نماید. گر چه این بارزسی از تحول محصولات ناقص به مشتریان جلوگیری می‌نماید، ولی در کاهش نرخ تولید محصولات معیوب تاثیری ندارد.
۲)بازرسی اطلاعات [۱۳۸]
درباره علل بروز نواقص تحقیق کرده و اطلاعات جمع آوری شده را برای ایجاد فرآیند های مناسب و بی نقص در نظر می‌گیرد تا اقدامات اصلاحی بتوانند نرخ بروز خطا را کاهش دهند.
۳)بارزسی منابع [۱۳۹]
یک عیب و نقص، یک نتیجه یا یک اثر می‌باشد که معمولا توسط یک خطای ساده بوجود می‌آید. به کمک بازرسی ۱۰۰% منابع، اشتباه و خطا می‌تواند قبل از اینکه تبدیل به یک عیب و نقص شود، تصحیح گردیده و به هدف (عیوب= صفر) دست یافت.(رضائیان،۳۲:۱۳۸۰)
۲-۳۹ کیفیت در محصولات دارویی شرکت داروسازی اسوه
شرکت داروسازی اسوه طی سالهای اخیر همگام با ایجاد تحول در نوع و تعداد محصولات جدید خود، تحولی عظیم در ارتباط با کیفیت محصولات ارائه شده نیز به وجود آورده است.
این شرکت در همین ارتبـــاط، با روی‍‍ــــکردی جدی به منابع کیفیتی معتبر از قبیل راهنماهای سازمان جهانــــی بهداشت[۱۴۰] و سازمان غذا و داروی آمریکا اف.دی.آی[۱۴۱] اقدام به طراحی یک سیستم کیفیتی کرده است که در آن این اعتقاد به طور پررنگ وجود دارد که باید کیفیت در خلال فرآیند تولید یک محصول پی ریزی کرد. اگرچه نظام کیفیتی (مدیریت کیفیت) پیشنهادی در داروسازی اسوه، برپایه اصول جی.ام.پی[۱۴۲] استوار است، اما این شرکت داروسازی در راستای استقرار سیستم تضمین کیفیت، از دیگر سیستم ها همچون ایزو سری ۹۰۰۰ (مدیریت کیفیت) و ایزو سری ۱۴۰۰۰ (مدیریت زیست محیطی) نیز بهره برده است و در بررسی های جی.ام.پی، الزامات سیستم‌های مدیریت کیفیت را نیز مدنظر قرار می‌دهد. این شرکت از سال ۱۳۷۹ موفق به اخذ گواهی نامه مدیریت کیفیت (ایزو ۹۰۰۱) از شرکت اس.جی.اس[۱۴۳] سوئیس شد و ضمن حفظ آن طی سالیان اخیر، هم اکنون دارای این گواهینامه به صورت تلفیقی با ایزو ۱۴۰۰۱ از شرکت توف نورد[۱۴۴] آلمان است.

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است